Ga je bewegen of trainen

Fitter zijn, training, missie, coaching en “er helemaal voor gaan” zijn termen die we vaak horen vallen. Helaas is het veelal zo dat wat we willen en wat we aan het doen zijn niet overeenkomt. Met name “ik wil graag fitter zijn” is een bekende term. Met wat voor reden dan ook schijnt het nooit te lukken; de nodige drive is niet aanwezig. Als je fit wilt worden, zul je eenmaal van de bank af moeten komen en op zijn minst gaan beginnen met bewegen. Aanvankelijk maakt het niet uit hoe vurig je traint of in welke hoedanigheid, als je de eerste stap maar weet te zetten. Maar vergis je niet; van slechts bewegen – hoewel het beter is dan niets – kun je geen grote veranderingen verwachten. Daar is iets anders voor nodig. Misschien wil je meer dan alleen iets fitter zijn. Misschien wil je een grote hoeveelheid spiermassa winnen, vet verliezen, eruit zien als een atleet. Dan zul je concrete doelen moeten stellen en serieus aan de bak moeten gaan. Er is tenslotte een enorm verschil tussen bewegen en trainen. Trainen vereist het stellen van doelen.

Je kijkt eens goed naar jezelf, je ziet wat je aan jezelf wilt veranderen, ziet hoe je eruit zou willen zien, maakt dat je missie en je gaat volledig voor. Zolang jij een missie hebt mag niets je tegenhouden. Je slaat geen maaltijd over, je slaat geen training over, je bent gedisciplineerd en – misschien nog wel het belangrijkste – je gunt jezelf de tijd de veranderingen door te maken. Het is geen sprint, het is een marathon. Vergeet dat nooit! Als je werkelijk het onderste uit de kan wilt halen, dan heb je een coach nodig die het pad dat jij moet volgen kan uitzetten. Een coach die er samen met jou voor zorgt dat jij de doelen haalt die je gesteld hebt. Verwacht dus ook zeker van je coach dat hij actief meedoet, je constant motiveert en je naar een hoger niveau blijft trekken. Er zijn een hoop coaches in omloop die meer met zichzelf bezig zijn. Coaches die op hun telefoon zitten te kijken terwijl jij bezig bent met een oefening.

Een coach die niet de benodigde energie in jou wil stoppen is niet de juiste voor jou. Al is het nog zo gezellig, gezelligheid is niet waar je voor komt. Dit vereist een kritisch oog. Je kunt niet altijd van tevoren weten hoe een coach in elkaar steekt en daar is tijd voor nodig. Blijf gedurende die tijd wel om je heen kijken; gaan anderen vooruit en jij niet? Wat doen zij anders? Andere voeding? Andere coach? Misschien is het tijd voor een verandering. Maak je ook geen illusies, kijk naar wat voor oefeningen je krijgt voorgeschreven. Veel zogenaamde coaches zullen je alsmaar nieuwe oefeningen voorschrijven om je maar geëntertaind te houden. Houd echter in je achterhoofd dat ware vooruitgang wordt geboekt door hard werken met de basisoefeningen, niet al die truttige oefeningen die je nergens brengen. Ze laten je zinloos energie verspillen. Train volgens het oude principe: omarm de basisoefeningen, geen poeha, hard werken, voorzie het lichaam van de juiste voeding en geef je lichaam rust voor herstel en vooruitgang. Dat is tenslotte wat we willen bereiken.