Full range of motion

Full range of motion

Helaas een fenomeen dat we vandaag de dag te weinig in de gym zien. Het lijkt erop dat steeds meer sporters niet meer weten hoe ze daadwerkelijk moeten trainen. Te vaak zien we jongens die veel meer platen laden dan ze aankunnen bij het bankdrukken, om vervolgens een bewegingsuitslag van een aantal centimeter aan te houden en te geloven dat ze het gewicht weldegelijk aankunnen. Ego gestreeld. Te vaak zien we jongens die honderden kilo’s op de leg press gooien en vervolgens niet eens in de buurt komen van de 90 graden, laat staan dieper dan dat. Ego gestreeld.

Zijn we werkelijk vergeten dat full range of motion de manier is waarop we moeten trainen? Het lijkt erop dat jezelf voor de gek houden tegenwoordig een aantrekkelijkere optie is dan daadwerkelijk moeite doen en correct trainen. Want dat is het natuurlijk: moeilijk. Een volledige bewegingsuitslag met correcte vorm kost een hoop meer energie en daarmee kun je niet zo veel gewicht aan als je zou kunnen met de kortere variant.

Je moet goed nadenken over waarom je naar de gym gaat. Kom je naar de gym om je ego te strelen, of kom je omdat je wilt bouwen aan een mooi, sterk en gezond lichaam? Kies je voor het laatste? Uitstekend! Begin dan te trainen met verstand en lees je in. Zorg ervoor dat je straks niet zit met blessures. Zorg ervoor dat je traint met maximale rek en maximale aanspanning. Immers zorgt dat voor maximale vooruitgang.

Tevens zorgt het er ook voor dat je veilig traint. Wanneer je traint met volledige bewegingsuitslag is de kans op een blessure en zelfs het afscheuren van een spier zeer gering. Als je echter altijd traint met een korte bewegingsuitslag en niet sterk genoeg bent met hetzelfde gewicht een volledige bewegingsuitslag te hanteren, kan het zo zijn dat je een keer op the point of no return komt en je het gewicht niet meer omhoog krijgt en verder moet laten zakken dan je gewend bent. Als dat gebeurt, kunnen er vervelende dingen gebeuren, zoals het afscheuren van een spier.

Kijk bijvoorbeeld naar bankdrukken. Wat als je gewend bent het gewicht tot 20 cm boven je borst te laten zakken (en dus met meer gewicht dan je aan zou kunnen met volledige bewegingsuitslag)? Je doet een paar herhalingen, laat de stang nog één laatste keer zakken, maar oeps: je hebt niet genoeg kracht het gewicht nog een laatste keer omhoog te drukken en een spotter heb je natuurlijk niet. Je bent aangekomen op the point of no return. De enige kant waar het gewicht nu nog heen kan is richting je borst, maar je borst heeft nog nooit zo’n gewicht tegen moeten houden op dat punt! Dat is een scenario waarin blessures kunnen ontstaan en zelfs een borstspier af kan scheuren.

Uiteindelijk zijn korte bewegingsuitslagen goed voor één ding: ego (uitzonderingen daargelaten). Leer dus vooral correct te trainen met volledige range of motion. Zo train je voorzichtig, met verstand en kun je optimale vooruitgang boeken.

Op zoek naar meer informatie? Neem een kijkje op onze blog of kom eens langs bij onze Nutrition Lounge op Ambachtsweg 6 te Den Helder, waar we je graag voorzien van info en tips met 35 jaar ervaring!